BTW Verlaging naar 19%

19% BTW verlagingEen 'level-playing field' (gelijke handelsmogelijkheden voor iedereen) voor ondernemend Nederland.

De Ondernemers Partij gaat er voor zorgen dat Nederland op nummer 1 komt te staan als exporterend land binnen Europa. Ons programma maakt het voor ondernemers mogelijk om sterker uit de crisis te komen dan we er in gingen. Een belangrijke voorwaarde voor deze verbetering is een “level playing field”, of wel een gelijk speelveld binnen Europa als het gaat om de exportpositie. Een essentiële maatregel is het terugdraaien van de BTW verhoging van 21% naar 19%.

Deze verhoging is ingevoerd in 2012. Dat gebeurde nota bene midden in de crisis, die zich sinds 2008 voordoet en nog niet voorbij is. De verhoging heeft inmiddels vele duizenden Midden en Kleinbedrijven en zelfstandigen de kop gekost. Het is een belastingverhoging die volgens de branchevereniging Detailhandel Nederland “onnodig economische schade” heeft toegebracht en dat ook in de toekomst zal doen.

Dit kabinet kiest met haar belastingverhoging en de wijze waarop de crisis op de werkenden en ondernemers is afgewenteld, voor een geheel verkeerde economische aanpak. Door de BTW verhoging steeg de inflatie meteen naar 2,9%. In een tijd van crisis en van verminderd consumentenvertrouwen moet de overheid de economie juist stimuleren en niet aan banden leggen met extra belastingverhogingen.

Saillant detail is dat het kabinet de 4,5 miljard euro van de BTW verhoging wilde gebruiken om de inkomstenbelasting te verlagen. Dit is niet gebeurd. Integendeel een aantal toelages is afgeschaft of verminderd en daarmee houdt het kabinet zich niet aan de belofte extra opbrengsten te gebruiken voor lagere inkomstenbelasting. Dit is volksverlakkerij!

De Ondernemerspartij vindt dan ook dat de BTW moet worden teruggebracht naar 19%, conform het percentage in de ons omringende landen met name Duitsland. Dit zorgt voor een “level playing field” en versterkt onze concurrentiepositie!