Online vindbaarheid verbeteren met een goed verhaal

Als je zelf nog geen sterk domein hebt, kun je bloggen tot je een ons weegt. Veel lezers zullen je artikelen niet trekken, hoe hard je er ook aan gewerkt hebt. Of hoe scherp de pen van die ingehuurde copywriter ook is.

Wat moet je dan? Wachten tot al je linkbuilding en SEO optimalisaties hun vruchten afwerpen voordat je eindelijk gevonden kunt worden? 

Ja, dat zul je inderdaad moeten. Ook al duurt het lang, organisch verkeer naar je webiste halen is een strategie waar je op in wilt zetten. Zie het als een spaarrekening: alle beetjes die je er nu in investeert, betalen zich over een langere tijd uit in gratis bezoekers, als je eenmaal naar boven begint te kruipen in Google. 

En in de tussentijd? 

Er zijn honderden blogs die op zoek zijn naar gratis content om te publiceren, waar jij dan best een linkje naar je eigen website in mag zetten. Het enige wat je nodig hebt om bij die platformen binnen te komen, is iets interessants om over te schrijven.

Waar te zoeken?

Zoek naar websites of blogs die een breed spectrum aan onderwerpen behandelen, of dagelijks meerdere artikelen het net op slingeren. Dikke kans dat de gestresste content manager daar zit te springen om input om te delen op Facebook, en dus smachtend uit zat te kijken naar jouw voorstel om eens een gastblog voor hem te tikken.

In het voorbeeld hieronder zie je wat dat opleverde bij een van mijn opdrachtgevers.

Overigens verhuurt dit bedrijf opslagruimtes. Niet het meest sexy product, daarom moesten we een beetje creatief zijn met het onderwerp waarmee we deze platformen benaderden.

Daarnaast kun je op zoek naar sites die ongeveer dezelfde doelgroep hebben als jij, zonder direct een concurrent te zijn. Ga als makelaar bijvoorbeeld geen andere makelaars vragen of je bij ze mag gastbloggen. Niet alleen wil je natuurlijk je concurrent niet aan jouw geweldige content helpen, daarnaast zal hij een stuk minder geneigd zijn jouw een link te gunnen. Kies in plaats daarvan voor lokale verhuizers of interieurwinkels. 

Link building een tikkeltje leuker

Persoonlijk vind ik deze vorm van linkbuilding ook nog eens een stuk beter vol te houden dan de klassieke benaderingen, die toch vaak neerkomen om het bedelen om een linkje. Het is een uitdaging om iedere keer jouw product op zo’n manier in een andere invalshoek te verpakken, dat je aansluit bij de content op het platform dat je voor ogen hebt. Maar het is wel een uitdaging die jou ook weer scherp houdt over je product of dienst. Bovendien zijn de links die je ermee binnenhaalt heel wat natuurlijker, en dus waardevoller, dan die van de meeste andere linkbuilding tactieken. Win-win-win dus.

Wat is internetmarketing? Jouw handleiding voor de online marketing van vandaag

Internetmarketing is de meest effectieve manier om je doelgroep te bereiken, ongeacht de grootte van je bedrijf. Internet marketing stelt je namelijk in staat om de juiste persoon te bereiken met het juiste bericht op het juiste moment. Dit gehele proces kan geautomatiseerd (dit heet marketing automation) worden, waardoor je er minder omkijken naar hebt.

Maar wat is internetmarketing eigenlijk precies?

Definitie internetmarketing

Internetmarketing wordt ook wel online marketing genoemd. Het is het procesonline marketing waarbij een bedrijf of merk zijn producten of diensten via internet promoot met behulp (digitale) hulpmiddelen die bedragen aan het genereren van leads, verkeer en uiteindelijk natuurlijk verkoop. Het is een vrij brede term die een aantal verschillende marketingtechnieken en marketingstrategieën omvat, zoals content, e-mail, zoekmachines, betaalde media (advertenties), Facebookmarketing en nog meer.

Regelmatig wordt internetmarketing verward met content marketing. Dit is niet geheel terecht. Content marketing gaat specifiek over de inhoud, dus tekst, afbeeldingen, video’s en dergelijken. Content marketing is bedoeld om potentiële klanten aan te trekken en te behouden, om hiermee de verkoop te doen stijgen. Denk bijvoorbeeld aan SEO-strategieën, waarbij keywords op een strategische manier worden gebruikt in de content van een website om beter gevonden te worden via Google zoekopdrachten. Internetmarketing is een veel breder begrip.

Je kunt content marketing ook op een andere manier definiëren: Content marketing (inkomende marketing) staat recht tegenover traditionele vormen van reclame (uitgaande marketing) en sluit beter aan op de patronen en gewoontes van de huidige jonge generaties. Tegenwoordig houden we namelijk niet meer van gladde verkooppraatjes, negeren we de advertenties op social media en kijken we bijna geen televisie meer. Content marketing en internetmarketing zijn hiermee antwoorden op een veranderende wereld.

Contentmarketing versus traditionele marketingmethodes

marketing contentDe wereld van marketing is geëvolueerd. Het heeft zich aangepast aan nieuwe eisen en een nieuwe omgeving. Marketing heeft zich ontwikkeld in een vorm die succesvoller is dan de traditionele methodes van marketing.

De traditionele manier van verkopen door middel van advertenties werkt niet meer. De traditionele reclames zijn bijvoorbeeld de reclames die je ziet op tv, in kranten of hoort op de radio. Ze proberen actief dingen te verkopen en duwen de berichten er bij de consument in, zodat de consument zou moeten gaan kopen. De consument is dit echter steeds meer zat.

Zoals je je vast nog herinnert, is deze vorm van marketing irritant, opdringerig en het onderbreekt hetgeen waar je mee bezig bent. Het is vervelend. Het is als een zwaaiend persoon die midden op de weg voor je rijdende auto springt. Niet omdat er iets ergs is gebeurd, maar om je te onderbreken en zijn product op te dringen. Het is als de straatverkoper die zelfs nadat je hem voorbijloopt en negeert, toch nog blijft volhouden. Je wordt er elke dag mee gebombardeerd. Het zijn billboards langs de weg, tv-reclames, radioadvertenties, banners op websites en de reclames in kranten en tijdschriften.

Deze vorm van adverteren bestaat al ontzettend lang. Ze kunnen nog steeds werken. Bijvoorbeeld om bekend te maken dat een supermarkt bepaalde producten in de bonus heeft. Het internettijdperk heeft het effect van deze vorm van adverteren veranderd. Internetgebruikers kunnen namelijk gewoon wegklikken, voorbij scrollen en de advertentie veel gemakkelijker negeren. Dat is precies wat er de afgelopen jaren is gebeurd. Advertenties zijn namelijk vervelend.

Het doel van advertenties is potentiële klanten naar je bedrijf trekken. Je website is tegenwoordig het visitekaartje, maar ook de voorgevel van het bedrijf. Je wilt de potentiële klant dus niet meer naar je bedrijfspand of je winkel trekken, maar juist naar je website.

Hier komt content marketing bij kijken. Je wilt de mensen naar je website onderzoek je ideetrekken. Dit kan door middel van links, maar ook op andere manieren. Een veelgebruikte manier is dat er bepaalde content wordt gecreëerd die een probleem overbrengt voor de doelgroep, inspireert, een oplossing geeft of de lezer begeleidt. De doelgroep van de content vinden op het internet zonder dat de inhoud hen wordt opgedrukt. Wanneer de potentiële klant weet dat hij/zij iets nuttigs kan krijgen, zal hij/zij terug blijven komen.

Met content marketing creëer je als bedrijf dus de zinvolle content, waardoor potentiële klanten je website weten te vinden. Daar kun je ze dan verder overtuigen van je product of dienst. Hier zijn verschillende trucs voor te gebruiken, zoals keywords, content verspreiden door middel van influencers, interne en externe links en SEO.

Het doel is het krijgen van steeds meer bezoekers op je website, het verzamelen van gegevens van deze potentiële klanten (zoals e-mailadres en gegevens via Google Analytics) en meer volgers krijgen op social media. Daardoor kweek je vertrouwen, autoriteit en heb je een relatie opgebouwd met een grote pool aan potentiële klanten. De volgende stap is deze volgers om te zetten van potentiële klant in betalende klant.

Hoe kun je internetmarketing gebruiken om je omzet te verhogen?

De sleutel hierbij is dat je mensen iets gratis aanbiedt en deze mensen je er vervolgens voor belonen door middel van aankopen. Hier komt internetmarketing bij kijken. Zodra je volgers hebt, kun je ze verder verleiden met problemen, oplossingen en gratis content. Je hebt dan namelijk een lead die je kunt gebruiken om geïnteresseerde mensen te overtuigen van je product of dienst.

Dit kun je op verschillende manieren en via verschillende kanalen doen.

  • Via social media kan je regelmatig interessante berichten en content posten om meer bezoekers naar je website aan te trekken.
  • Via social media en via je website kun je contactgegevens verzamelen, zoals het e-mailadres.
  • Met de verzamelde e-mailadressen kun je een funnel opzetten, waarbij je heel gericht content kunt sturen naar geïnteresseerde mensen, wat allemaal potentiële klanten zijn.
  • Vervolgens dien je een actieve klantenservice te hebben, die via e-mail en op je social media-accounts de berichten zo snel mogelijk op een professionele manier beantwoord. Onderschat dit niet. Hoe meer je inzet op deze manier van marketing, hoe meer response je kunt krijgen. Met deze response dien je op een klantvriendelijke manier om te gaan, omdat dit de laatste stap is in het proces van het krijgen van meer betalende klanten.

Dit is een manier die werkt. Daarom zijn steeds meer bedrijven bezig met het vergroten van hun internetmarketingbudget. Wanneer je dit goed aanpakt, kan je omzet met tientallen procenten stijgen. Ben jij er klaar voor?

Tips voor succesvolle marketing via Facebook

facebook marketing

Ben je een ondernemer? Dan heb je zeer waarschijnlijk accounts op verschillende social media, zoals Facebook en Instagram. Een slimme ondernemer gebruikt Facebook voor marketingcampagnes. Maar hoe kun je het beste je producten en acties promoten via Facebook? Je zou hiervoor de unieke kansen van Facebook met beide handen moeten grijpen, maar ook op de juiste waarde begrijpen. Zoals je niet een radioreclame uitzendt op televisie, gebruik je niet dezelfde campagne voor Facebook als voor een tijdschrift of je website.

Maar hoe dan wel?

Gebruik Facebook niet voor de ‘harde verkoop’

Mensen beschouwen Facebook als een leuke sociale ruimte waar ze kunnen verkopen via facebookchatten met vrienden, foto’s en video’s kunnen bekijken en kunnen ontspannen. Als ondernemer is het belangrijk dat je deelneemt aan gesprekken, reageert op reacties en onderdeel wordt van een community. Je moet dus niet een buitenstaander zijn die agressief probeert te verkopen. Daar is Facebook namelijk het verkeerde medium voor.

Wanneer je Facebook verkeerd gebruikt, zal dit leiden tot meer mensen die je niet meer volgen, in plaats van een hogere verkoop. Denk bijvoorbeeld aan het gebruiken van advertentieslogans, het herhaaldelijk plaatsen van een bepaald product, dienst of reclame (dit kunnen anderen opvatten als spam) of de prijzen van producten plaatsen terwijl dit niet gerelateerd is aan een gesprek. Dit kan zelfs leiden tot negatieve opmerkingen en meningen over je bedrijf.

Heb een duidelijk doel en strategie

Het is belangrijk om een ​​duidelijk doel te hebben met het gebruik van Facebook en een strategie om dat doel te bereiken. Een koffietentje kan bijvoorbeeld als doel hebben om de omzet in de komende 6 maanden met 10% te verhogen door middel van Facebookmarketing. Hun strategie zou kunnen zijn:

  1. Elke ochtend een post plaatsen met een koffie van de dag, met behulp van facebook strategieeen couponcode, zodat de verkoop kan worden terug gelinkt naar Facebook.
  2. Het plaatsen van een dagelijkse foto met een klant die de ‘Koffie Koning’ of ‘Koffie Koningin’ van de dag is.
  3. Gebruikers aanmoedigen om hun eigen foto’s te posten terwijl ze genieten van een kopje koffie in het koffietentje.

Het bepalen van een doel en strategie geeft je een bepaalde richting voor je Facebookmarketing en een manier om je succes te meten.

Heb menselijk contact via Facebook

Facebookgebruikers praten graag met andere mensen, niet met een onpersoonlijk bedrijf. Degene die je Facebookpagina beheert, moet in staat zijn om te schrijven op een manier die echt en sympathiek klinkt, met een stijl die bij je bedrijf past. Ze hebben ook toestemming nodig om dingen in hun eigen woorden uit te drukken, niet in het jargon van het bedrijf of volgens bepaalde regels of gedragscodes. Geef hen de ruimte om zich uit te drukken, want dan kun je een heel leuk Facebookaccount opbouwen.

Wees actief op je account en plaats regelmatig nieuwe content

In tegenstelling tot traditionele media (zoals tijdschriften of televisie) of andere online media (zoals websites), is social media opgebouwd rond regelmatige updates.

Recent onderzoek in Australië suggereert dat Facebookgebruikers hun pagina meer dan 25 keer per week bekijken, en ze moeten zien dat je regelmatig nieuw materiaal plaatst. Sommige blogs suggereren ten minste één keer per dag iets te plaatsen, maar je dient in principe iets te posten wat interessant is en zelf te beoordelen hoe vaak je volgers iets van je willen horen. Te veel is nooit goed, maar te weinig ook niet.

Moedig reacties aan en antwoord snel

Moedig andere Facebookgebruikers aan om op je berichten te reageren of hun verkopen via facebookeigen opmerkingen te plaatsen over je bedrijf of een onderwerp dat voor hen en jou van belang is. Wanneer ze posten, reageer dan snel. Binnen 24 uur is veruit het beste. Wanneer je niet reageert, zal de bereidheid van je Facebookvrienden om met je in contact te komen, ernstig verzwakken. Beetje bij beetje zullen ze afdruipen.

Gebruik foto’s en video’s

Foto’s en video’s zijn een belangrijk element van de aantrekkingskracht van Facebook. Gebruik ze regelmatig om je volgers erbij te betrekken en ze te vermaken. Bijvoorbeeld:

  1. Een kledingverkoper kan foto’s van de nieuwe voorraad plaatsen zodra deze binnenkomt.
  2. Een architect of aannemer kan elke dag foto’s plaatsen van een huis in verbouwing om hiermee de vooruitgang te laten zien.
  3. Een personal trainer kan een instructievideo posten over hoe iemand een bepaalde oefening kan uitvoeren.

Wordt interactief met aanbiedingen, wedstrijden, games, enquêtes, etc. Mensen vinden het leuk als Facebook leuk is en als het hen iets oplevert. Lever dit dus.

Onderzoek toont aan dat kortingen en weggeefacties de meest populaire reden zijn voor een klant om de Facebookpagina van een bedrijf te volgen en berichten te liken. Evenzo kunnen wedstrijden en spellen worden gebruikt om je pagina op te leuken.

Facebook kan ook worden gebruikt om klantonderzoeken te verspreiden. Als je dit doet, moet je ervoor zorgen dat je de enquêtes kort houdt en een enquêtekoppeling levert die gebruikers eenvoudig kunnen aanklikken, negeren of delen met hun vrienden.

Zorg voor je volgers

Het kost tijd om goede relaties op te bouwen met Facebookgebruikers. Wees dus vooral geduldig. Neem oprecht deel aan gesprekken, lever nuttige inhoud en ontwikkel beloningen voor trouwe klanten om positieve relaties te helpen bevorderen.

Promoot je Facebookpagina

Als je een Facebookpagina hebt, promoot deze dan in je hele bedrijf, zodat je social media hand in hand gaat met meer traditionele marketingmethoden. Vermeld je Facebookpagina op je visitekaartjes, op de website, in de winkel, in advertenties en in je e-mails. Mensen moeten natuurlijk wel van je Facebookpagina afweten.

Gebruik Facebook Insights voor meer informatie over je klanten

Facebook Insights kan je meer vertellen over de mensen die je pagina leuk vinden. Zodra je de kenmerken van je Facebookvrienden kent, kun je je berichten en aanbiedingen aanpassen aan hun behoeften en interesses.

Als je bijvoorbeeld een boekenwinkel hebt voor klanten van alle leeftijden, maar de meeste van je Facebookvrienden 18-25 jaar oud zijn, kunnen je Facebookberichten zich juist richten op boeken die geschikt zijn voor die leeftijdsgroep (terwijl je in de winkel aanbiedingen hebt voor alle leeftijden). Of als je een online verkoper bent die je klanten in principe nooit ontmoet, kun je wellicht een duidelijker beeld krijgen van wat zij denken en voelen door hun interesses, leeftijden en locaties op Facebook te analyseren.

Veel succes met het verhogen van je omzet door middel van een actieve, leuke Facebookpagina.

Duurzaam ondernemen, hoe doe ik dat? Verborgen impact van zakelijk ondernemen

Groen ondernemenDuurzaamheid is een breed begrip en hoor je steeds meer in de wandelgangen en lees je in kranten.

Als bedrijven vroeger iets goeds wilden doen, schreven ze een maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) paragraaf en zetten het in hun jaarverslag.

Tegenwoordig kom je met alleen een MVO-beleid niet meer weg als je pretendeert duurzaam te zijn.

Daarom geven we in dit artikel tips om ervoor te zorgen dat jij duurzamer wordt.

Doe een quickscan voor de CO2-impact van je bedrijf

Er zijn diverse partijen zoals Klimaatplein en Mileucentraal.nl die tools hebben gemaakt om inzicht te krijgen in de huidige uitstoot van je bedrijf. Maar duurzaamheid gaat meer dan alleen CO2-uitstoot. Het gaat ook om waterverbruik, menselijke omstandigheden, plasticverbruik, verzuring, etc.

Probeer een inzicht te krijgen in je eigen verbruik

Om inzicht te krijgen in je bedrijfsverbruik kan het nuttig zijn om op zijn minst je eigen uitstoot eens een keer uit te rekenen. Babette Porcelijn, schrijfster van de Verborgen Impact heeft hier een goede tool voor ontwikkeld. Je ziet met deze tool in één keer hoeveel wereldbollen jouw lifestyle nodig heeft. Bij veel personen bestaat hun impact top 5 uit: spullen kopen, vlees eten, vliegen, wonen en autorijden. Als je dit vertaalt naar het bedrijfsleven kun je voor je bedrijf gemakkelijk de volgende top 5 mogelijkheden opstellen (overigens niet op volgorde van impact):

Meeste milieuimpact van bedrijven aanpakken

1. Vlieg minder of reis anders

Van veel bedrijven is hun grootste CO2-uitstoot en klimaatimpact afkomstig van vliegen. Er zijn inmiddels manieren om minder CO2 uit te stoten tijdens het reizen. Neem bijvoorbeeld eens de Eurostar naar Londen in plaats van het vliegtuig, dat bespaart tot wel 90% van je vlucht.

Een goede dienst om inzicht te krijgen in de CO2-uitstoot van je vlucht is FlyGRN. Daar kun je gemakkelijk vluchten boeken via hun partners. Ze geven inzicht in de CO2-uitstoot van de vlucht. En met de commissie die zij krijgen van hun partners per verkochte vlucht compenseren ze meteen een deel van jouw CO2-uitstoot. Je kunt het overige deel er zelf compenseren, vaak voor enkele euro’s.

2. Eet minder vlees

Klinkt wellicht minder relevant, maar bovenaan de impact top 10 van het boek van Babette Porcelijn staat vlees eten. Als je als bedrijf ook eten serveert probeer dit dan vegetarisch of veganistisch te doen. Het vervangen van een vleesmaaltijd door een veganistische maaltijd scheelt werkelijk tienduizenden liters water en kilo’s CO2.

3. Koop minder spullen

Spullen hebben zeer veel klimaatimpact. Deze impact is vaak verborgen. Dat komt omdat spullen vaak in andere landen geproduceerd worden en daar een impact hebben. Maar dat betekent niet dat het nooit het probleem wordt van de ondernemer. Als bedrijf heb je ongetwijfeld spullen nodig. Probeer er dan voor te zorgen dat je ook eens denkt aan refurbished elektronica of tweedehands / vintage meubels en spullen. Speur Marktplaats af en google op “duurzame meubels / kantoorinrichting / etc ….”.

4. Kantoor / wonen

Waar wonen een grote klimaatimpact heeft voor particulieren, heeft een kantoor ook een enorme impact. Als je een kantoor bent kun je bijvoorbeeld flexwerken stimuleren en als je een klein kantoor bent kun je een kantoor delen, bijvoorbeeld via een coworking-space. Zoals bijvoorbeeld WeWork in Amsterdam. En als je toch een kantoor hebt, zorg dat je in ieder geval écht groene stroom hebt.

5. Autorijden

Veel bedrijven maken enorm veel kilometers op de weg. Er zijn diverse manieren om dit te verminderen zoals het gebruiken van openbaar vervoer, carsharing en natuurlijk het aanschaffen van een elektrische auto (wel rijdend op groene stroom ;-)).

Dit is nog maar een begin. Mocht je meer informatie willen of toevoegingen hebben, stuur gerust een berichtje.

Hoe word je een succesvolle freelancer?

freelancer worden

Freelancer worden kan een snelle manier zijn om een inkomen te verdienen met thuiswerken. Vooral wanneer je al een bruikbare vaardigheid hebt, kun je vandaag al beginnen met het aanbieden van je diensten. Maar hoe doe je dit? En nog belangrijker: Hoe doe je het goed?

Wat is een freelancer?

Een freelancer is iemand die zijn diensten aanbiedt tegen een vergoeding. Meestal heeft de freelancer wisselende klanten voor wie hij/zij werkt. De werkrelatie tussen de freelancer en de klant kan langdurig zijn, maar de freelancer heeft altijd meerdere klanten voor wie hij/zij werkt. Freelancen is hiermee een vorm van zelfstandig ondernemerschap. De freelancer kan dus zowel buitenshuis als thuis werken.

Waarom zou je willen freelance?

Er zijn verschillende redenen te noemen waarom iemand zou willen gaan freelancen. Ik geef er hier graag enkele om je een idee te geven.

  • Je doet het naast je huidige baan. Het is een manier om extra inkomsten te werken vanuit huisgenereren om bijvoorbeeld schulden af te lossen of te sparen voor een (financiële) tegenslag.
  • Het is niet duur om op te starten wanneer je al een bruikbare vaardigheid en de benodigde apparatuur/hulpmiddelen hebt om het werk te kunnen doen.
  • Je kunt direct beginnen. Zodra je een klant vindt, kun je beginnen met betaald te worden als freelancer.
  • Je kunt als freelancer meer onafhankelijkheid
  • Het is vaak flexibel, waardoor je je tijd beter zelf kunt indelen.
  • Je kunt vanuit huis werken, al geldt dit niet voor alle freelance klussen.
  • Je bouwt zelf iets op.
  • Je werkt aan je eigen bedrijfje.
  • Je werkt niet voor een baas, onder een vervelende manager of met collega’s die geen goed werk leveren. Je bent helemaal op jezelf aangewezen.

Het freelancen kan echter ook enkele nadelen hebben, zoals:

  • Het kan enige tijd duren voordat je een volledig inkomen hebt opgebouwd.
  • Werk, en dus inkomen, kan onregelmatig zijn.
  • Je dient goede planmatige vaardigheden te hebben om meerdere klanten en projecten goed te kunnen organiseren.
  • Betalingen voor nieuwe freelancers zijn vaak laag. Hier dien je rekening mee te houden.
  • Je bent afhankelijk van klanten voor je inkomen.
  • Het kan erg stressvol zijn, door de afhankelijkheid, instabiliteit (qua inkomen) en onregelmatigheid (qua werktijden en flexibiliteit). Dit vereist veel geduld.

Wat voor soort werk doen freelancers?

Bijna elke dienstverlenende taak kan freelance worden voldaan. Toch zijn er enkele banen die met name veel worden uitgevoerd door freelancers. Dit zijn onder andere:

  • Freelance schrijver;zzper
  • Freelance Web Designer;
  • Freelance grafisch vormgever;
  • Freelance virtuele assistent of virtuele professional;
  • Freelance boekhouder;
  • Marketing, internet marketing, pr-diensten en social media-manager;
  • Freelance vertaler.

Wat heb je nodig om als freelancer aan de slag te gaan?

Om freelancer te worden, moet je een vaardigheid hebben die je aan potentiële klanten kunt aanbieden. Het moet dus iets zijn wat anderen nodig hebben, maar ook iets zijn waarvoor ze juist een freelancer willen inhuren. De meeste freelancers hebben een vaardigheid opgedaan uit voorgaande werkervaringen of opleidingen. Of ze hebben bepaalde talenten waar ze werk uit kunnen maken.

Naast deze vaardigheden, heb je nog meer dingen nodig om te kunnen starten als freelancer. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een businessplan. Je start misschien niet officieel een bedrijf aan huis, maar je hebt wel een plan nodig wat aangeeft welke service je wilt gaan leveren, hoe de markt eruitziet en welke strategie je wilt gaan volgen.
  • Een website. De meeste freelancers worden gevonden via een profiel op een website en/of een eigen website. Op deze website staat natuurlijk de dienst of diensten die je wilt leveren, maar ook een portfolio met voorgaand werk, projecten en ervaringen van anderen. Potentiële klanten kunnen je contacteren met de contactgegevens die via je website worden gevonden.
  • Een LinkedIn-profiel. Verschillende social media profielen kunnen een goede bron zijn om als freelancer te netwerken voor werk. Je online cv op LinkedIn is echter een plek waar veel professionals met elkaar in contact komen, maar ook waar werkgevers freelancers vinden.
  • Een zakelijk e-mailadres en telefoonnummer, zodat klanten je op een professionele manier kunnen bereiken.
  • Visitekaartjes. Het klinkt misschien ouderwets, maar visitekaartjes worden nog veelvuldig gebruikt om contactgegevens snel en effectief uit te wisselen. Er is vaak geen tijd om je telefoon erbij te pakken en een telefoonnummer of e-mailadres te noteren. Bovendien geeft een visitekaartje ook de vaardigheden weer.
  • Een eigen overzicht met de diensten die je levert en het bijbehorende tarief dat je rekent. Denk hier goed over na.

Hoe vind je freelance werk?

Freelance werk is vrijwel overal te vinden. Toch zijn er enkele plekken waar veel freelancer werk vinden. Merk hierbij op dat dit veelal online afspeelt.

  • Binnen je eigen netwerk, zowel online als offline.freelancer vinden online
  • Waar je markt rondhangt. Waar je potentiële klanten zijn, zou jij ook moeten zijn. Verdiep je in je markt, wat hot items zijn en waar iedereen zich mee bezig houdt. Probeer op de hoogte te blijven van deze trends en ontwikkelingen in de sector waarin je werkzaam bent.
  • Freelance vacaturesites en marktplaatsen. Er zijn een aantal geweldige websites waar freelancer een profiel hebben en worden gevonden door werkgevers. Bijvoorbeeld Upwork, Guru, FreeeUp en Freelancer. Je kunt hier gericht zoeken naar werk dat bij je past, maar ook gevonden worden. Een goed profiel op deze websites is voor veel freelancer essentieel. Ook zijn er gespecialiseerde websites, zoals Toptal voor programmeurs en BloggingPro voor freelance schrijfopdrachten.

Hoe ga je als freelancers om met belastingen?

Net als elke andere baan en elk ander bedrijf moeten freelancers ook belasting betalen. Dit betekent dat zij ook belastingaangiftes moeten indienen.

In Nederland moeten freelancers zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Dan heb je een eigen BTW-nummer en KvK-nummer, waardoor je facturen kunt schrijven. Ik raad je aan om een accountant in dienst te nemen die in ieder geval de jaarlijkse belastingaangifte op zich neemt. Dan weet je zeker dat het goed zit en kom je niet snel voor verrassingen van de Belastingdienst te staan. Bovendien krijg je als freelancer handig tips van de KvK over het opstarten en het succesvol maken van je eigen bedrijfje.

7 stappen om snel en effectief je eigen bedrijf te starten

eigen onderneming starten

Het bedrijfsleven in Nederland is veranderd. Er is steeds minder werkzekerheid. En financiële stabiliteit is ook niet meer iets wat je kunt verwachten als jongvolwassene. Steeds meer mensen kiezen er daarom voor om een eigen bedrijf te starten. Dit stelt hen namelijk in staat om zelf te werken aan hun eigen toekomst, zonder afhankelijk te zijn van anderen, een werkgever of een baas.

Behoor jij tot het deel van de Nederlanders dat graag zelfstandig wilt werken? Dan geef ik je hierbij 7 belangrijke stappen om je eigen bedrijf op te richten, zodat je geen kostbare tijd en financiële middelen verspilt in het proces.

Hoe start je je eigen bedrijf?

1. Wees er zeker van dat je echt ondernemer wilt worden.

Sommigen starten een eigen bedrijf als noodoplossing. Ze hebben bijvoorbeeld hun baan verloren en hebben moeite een nieuwe baan te vinden. Toch is dan het ondernemerschap niet altijd de beste oplossing. Het moet je namelijk wel liggen en zeker geen noodoplossing zijn. Vraag eens een loopbaancoach of volg een training om erachter te komen wat bij je past.

Het starten van een eigen bedrijf is namelijk veel moeilijker dan het vinden van een baan. Het kan de extra moeite waard zijn om opzoek te gaan naar een baan, in plaats van je eigen onderneming op te zetten.

Daarnaast is het van belang dat je enkele essentiële eigenschappen hebt die passen bij een ondernemer. Het starten van een eigen bedrijfje kost erg veel tijd, geld en energie. Ben je bereid om in het weekend, avond en zelfs ‘s nachts door te werken? Ben je gemotiveerd en gedisciplineerd om te werken, ook als niemand je erom vraagt? Ben je bereid om offers te brengen? Heb je het geduld en het doorzettingsvermogen om door te gaan wanneer het nieuwe bedrijf de eerste maanden en jaren nog niet goed draait?

https://www.youtube.com/watch?v=SouSHw_doTg

2. Bepaal wat voor soort bedrijf je wilt opzetten.

Wil je een franchise of onafhankelijk zijn? Servicegericht of iets produceren? Offline of juist online? Consument of business-to-business? Er zijn tientallen verschillende soorten bedrijven met elk zijn eigen voor- en nadelen. Wat trekt je het meest aan? Wil je graag met mensen werken? Dan kan een winkel een geschikte keuze zijn, maar dan dien je wel een goed plan te hebben in een tijd waar steeds meer winkels sluiten.

Je kunt klein blijven, zodat je weinig kosten hebt en je je expertise, dienst of product zelf kunt verkopen. In dit geval kan je bijvoorbeeld een consultant zijn. Klein en overzichtelijk. Toch betekent klein ook dat je inkomen beperkt kan zijn, want er zitten maar een bepaald aantal uur in een dag.

Denk er eens goed over na, zodat je een bedrijf kiest wat bij je past en waar je zin in krijgt om te ontwikkelen.

3. Onderzoek je idee.

Een belangrijke tip die ik je wil meegeven, is de volgende: het is geen onderzoek je ideewedstrijdje. Neem vooral je tijd om rustig te onderzoeken. Wanneer je te snel van start gaat, kun je kostbare middelen verspillen. Je bent niet snel te laat. Een goed voorbereid idee en bedrijf heeft meer kans op slagen.

 

Neem daarom de tijd om je product te onderzoeken.

  • Doet iemand anders het al?
  • Hoe ziet je concurrentie eruit?
  • Heeft de consument of de klant een alternatief op jouw product?
  • Lost je product echt een probleem op?
  • Geeft de oplossing die je product biedt een belangrijke toegevoegde waarde?
  • Heeft je product ook op een langere termijn een goede kans op slagen, of zal het misschien na een jaar of twee voorbij zijn?

Wanneer je over deze vragen hebt nagedacht en nog steeds overtuigd bent van je product en nieuwe bedrijf, dan heb je een sterk product. Ik raad je ook aan om je ideeën met anderen te delen, zodat zij een kritische blik op je product, je ideeën en je (toekomstige) bedrijf te laten werpen.

4. Schrijf een bedrijfsplan

Dit onderdeel klinkt misschien saai, maar is wel ontzettend belangrijk. Het bedrijfsplanschrijven van een bedrijfsplan dwingt je namelijk om echt over de dingen na te denken. Nu hoor ik veel lezers denken: “Ja, maar het zit allemaal al in mijn hoofd”. Dat is een veelgehoord excuus om dus maar niet een bedrijfsplan uit te werken. Toch wil ik je dan uitdagen om het toch op papier te zetten. Dan zal je zien dat je verschillende stappen nog niet in je hoofd had zitten.

Het beantwoorden van deze kritische vragen geeft je veel meer kans op een succesvol bedrijfsvoering. Begin in je bedrijfsplan met het beantwoorden van de volgende vragen:

  • Wat is het doel van het bedrijf?
  • Wie zijn mijn klanten?
  • Welk probleem lost mijn product/dienst op?
  • Wie is mijn concurrenten en wat is het voordeel van mijn product/dienst ten opzichte van de producten/diensten van mijn concurrenten?
  • Hoe zal ik mijn product prijzen, positioneren, onder de aandacht brengen en ondersteunen?
  • Wat zijn mijn financiële vooruitzichten voor het bedrijf voor de komende 3-5 jaar?

5. Kies een bedrijfsstructuur.

Wat voor bedrijf wil je opzetten? Een eenmanszaak, BV of een vennootschap onder firma? En vooral: waarom? Neem deze beslissing op basis van de vorige punten.

Het is niet een keuze die je maakt op basis van de kenmerken van de verschillende bedrijfsstructuren. Je dient de structuur te kiezen die past bij het bedrijf dat je wilt opzetten én bij de plannen die je ermee hebt. Ze hebben namelijk allemaal verschillende kenmerken, voor- en nadelen. De enige oplossing is de juiste optie te kiezen. Doe je dit niet goed, dan kan je veel nadelen ervaren, met name wat betreft belasting.

6. Stel je team samen.

Heb je medewerkers nodig in het plan dat je hebt met je bedrijf? En hoeveel team samenstellenwerknemers in welke functies? Kies niet meteen voor het aannemen van werknemers. Werknemers kosten namelijk veel geld. Zorg ervoor dat je de werknemers kunt betalen. Zo niet, dan kun je beter in de eerste periode zelf het werk doen.

Houd hierbij ook rekening met externe personen, zoals een financieel adviseur, accountant (voor de belastingaangiftes) of een belastingadviseur. Je kunt ook kiezen om freelancers of een virtual assistant in te huren die je werk, waar nodig, uit handen kan nemen.

7. Houd de administratie goed bij.

Het papierwerk kan aan het begin als onbelangrijk worden gezien, maar is dit niet. Zorg dat je je zaakjes goed hebt geregeld. Ook hier kun je hulp voor inschakelen, zoals adviseurs en een accountant die de belastingzaken regelt. Je kunt soms door de bomen het bos niet meer zien, of je bent totaal niet bekend met alle regeltjes. Een adviseur kost dan geld, maar kan je ook geld besparen bij bijvoorbeeld de Belastingdienst, het krijgen van extra voordeeltjes of toeslagen en het voorkomen van boetes.

Maar regel ook bijvoorbeeld het intellectueel eigendomsrecht. Sta je wat betreft je product goed in je recht?

Heb je misschien recht op toeslagen of voordelen, bijvoorbeeld bij het aannemen van stagiaires, 65-plussers of minder-beperkte werknemers.

Zorg ook dat je je verzekeringen goed regelt. Bijvoorbeeld een brandverzekering, maar ook een aansprakelijkheidsverzekering en de benodigde sociale verzekeringen voor je werknemers. Dan kom je niet voor verrassingen te staan.

En ben je een winkel? Zorg dan dat je je betalingen en betaalmethodes goed op orde hebt. Huur bijvoorbeeld een draadloze pinautomaat aan of biedt meer aan dan alleen iDeal als betaalmethode. Er zijn verschillende van deze zaken zoals Mollie of Easypayments.

Een laatste puntje

Het maakt niet uit wat voor soort bedrijf je start, je zult altijd hoogtepunten en tegenslagen ervaren. Het succes van je bedrijf hangt in essentie af van hoe goed je om kan gaan met de tegenslagen.

Maar wees ook realistisch. Stel niet te hoge verwachtingen of doelen op en denk goed na over je product en de slagingskans van je product. Hier kun je vrienden en familieleden voor vragen die kritisch en eerlijk naar je durven zijn. Zelf dien je vervolgens de kritiek te ontvangen als positieve kritiek, en niet als negatieve afwijzing.

Doe je huiswerk. Stop niet met je betaalde baan voordat je je eigen bedrijfje goed op de rit hebt gebracht. Dan ben je klaar om te groeien.

6 uitspraken over de toekomst van de winkel

je eigen winkel

Ik was afgelopen maand aanwezig bij een business evenement in Amsterdam. Hier zijn enkele zeer interessante dingen besproken. Een bijeenkomst ging over winkels en retailers. Er werden een aantal super interessante dingen besproken die ik in dit artikel graag met jullie wil delen. Het zijn allemaal aspecten die winkeliers van deze tijd in overweging moeten nemen.

Het is ons namelijk allemaal bekend dat de winkel te lijden heeft. Ze gaan niet alleen onder door een terugloop in personen die nog een winkel bezoeken, maar ook aan concurrentie met met name grote spelers. De belangrijkste reden is echter wellicht dat winkeliers niet in staat blijken om zich aan te passen aan een anderen tijd. Heb jij een eigen winkel en heb je je aangepast aan het internettijdperk waarin we leven?

Ik geef je hier graag enkele uitspraken mee die aan bod kwamen tijdens het evenement en die ik heb opgeschreven.

1. Klantervaring is geen initiatief, maar een mentaliteitsverandering.

De wensen en behoeften van de klant zijn constant in beweging. Je kunt dezeklantervaring wensen niet vatten in een bepaald project of een bepaalde actie. Vaak begrijpen winkeliers de klant juist niet, omdat deze winkeliers zelf achter de feiten lopen.

Er moet van bovenaf een mentaliteitsverandering plaatsvinden bij de winkeliers. Dit gaat om zelfonderzoek. Vaak staat een eigen beleid of de systemen van de winkel de klantervaring juist in de weg. “Ik kan je niet helpen, want het systeem laat dit niet toe.” Vaak dienen er dus eerst interne drempels te worden overwonnen voordat men de klantervaring echt kan verbeteren.

2. Iedereen weet dat er geen 100% slagingskans van producten kan zijn. Waarom verwachten we dan wel een 100% slagingskans bij IT-projecten?

Ik moet eerlijk aangeven dat ik vind dat winkeliers vaak weinig vooruitstrevend zijn in hun strategieën.

Winkeliers verwachting historisch gezien perfectie. Ze verwachten dat hun inzet resulteert in een 100% tevredenheid. Het aanbrengen van wijzigingen aan een winkel is namelijk een dure aangelegenheid en vraagt om hoge investeringen. Vaak zijn winkeliers best op de hoogte van ontwikkelingen in de branche, omdat ze deze goed kunnen afkijken van directe concurrenten. Toch zijn ze huiverig om zelf verbeteringen door te voeren, omdat ze bang zijn voor een lager resultaat dan 100% tevredenheid.

Dit weerhoudt ze ervan om mee te gaan met moderne oplossingen of verbeteringen, met name digitaal. Raar eigenlijk, want daarmee lopen ze steeds verder achter op de ontwikkelingen.

3. Veranderingen worden niet aangekondigd, maar zijn er opeens. Dit is niet de manier waarop we onze winkel beheren of hoe we met de klantervaring omgaan.

Veel experts zijn bezorgd over het vermogen van de winkelier om de verwachtingen van de consument bij te houden. De consument raakt veranderingen retailsteeds meer gewend aan bedrijven als Facebook of Apple. Grote technologiebedrijven maken continu fouten, maar geven juist de indruk dat ze het steeds bij het rechte eind hebben. Ze hebben echter ook de verwachting gewekt dat ze voortdurend zullen blijven evolueren om zo klantvriendelijk mogelijk te kunnen zijn. De consument gaat hier in mee. Wanneer ze zien dat er iets nieuw is, willen ze het hebben.

Winkeliers zijn bang om fouten te maken en lopen daardoor automatisch achter de feiten aan. De consument raakt juist door internet gewend aan veranderingen, verbeteringen en vernieuwingen. Wanneer winkels deze ontwikkeling niet kunnen bijbenen, zullen ze snel buiten de boot vallen en steeds meer achter de feiten aanlopen.

4. Technologie zou steeds meer een belangrijker onderdeel moeten zijn van de winkel. Hier kun je als winkelier niet omheen.

Technologie zal een heel belangrijk onderdeel van de retailsector moeten zijn, maar is het juist totaal niet. Als technologie wel onderdeel wordt van een winkel(keten), wordt het als revolutionair gezien. Is dit niet hopeloos ouderwets?

Winkels zouden digitale bedrijven moeten worden. Dit betekent niet alleen dat een winkelier (ook) een webshop moet openen. Maar dit betekent juist dat de winkelier de technologie zou moeten gebruiken om te groeien en zich in de positieve zin te ontwikkelen.

facebook marketingWerk kan bijvoorbeeld efficiënter en effectiever worden gedaan. Ook is het zeker geen slecht idee om online aanwezig te zijn, bijvoorbeeld met een webshop, maar ook met de mogelijkheid om een product te reserveren en op te halen in de winkel. Of bijvoorbeeld een goede website met locatievoorzieningen en goede contactmogelijkheden, zoals per telefoon, e-mail en Whatsapp. Maar ook je aanwezigheid op social media, zoals op Facebook en Instagram, zoals je via Facebookmarketing je omzet kan verhogen.

Dit is een tegenvaller voor een winkelier die geniet van het klantcontact. Toch kun je er niet meer omheen. Wanneer je je voorstelt dat veel consumenten continu op hun telefoon zitten, moet je je afvragen wat jouw digitale visitekaartje eigenlijk is. Is deze wel uitnodigend? Zo niet, waarom zou een consument dan in godsnaam naar je winkel komen? Stap jij een stoffige, vieze winkel binnen? Waarschijnlijk niet. Waarom is je aanwezigheid op internet (je visitekaartje) dan wel stoffig en hopeloos ouderwets?

5. Je moet nieuwe technologie in je winkel stoppen. Dat is de realiteit!

Ik ga hierbij verder op punt 4. Je kunt de technologie namelijk ook in je winkel stoppen, waardoor het je bedrijfsvoering verbetert.

Denk bijvoorbeeld aan verbeteringen aan de kassa of goede bewegwijzering in de winkel zelf.

Je hoeft niet de technologie te gebruiken om maar technologische oplossingen in je winkel te hebben. Kijk naar de ervaringen en de behoefte van de klant. Kunnen ze vinden wat ze willen? Zijn ze tevreden met de winkelervaring, of kunnen ze wellicht verbeteringen aanreiken?

6. Als we niet veranderen hoe we denken, verliezen we een hele generatie consumenten.

We staan als retailsector momenteel op een tweesplitsing. De omzet in winkels daalt. Steeds meer winkels gaan failliet en winkelpanden staan leeg. Winkeliers geven standaard de opkomst van internet de schuld, maar waar ze zelf in falen is het bieden van tegengas.

Toch zijn er ook winkels die wel succesvol zijn. Denk bijvoorbeeld aan de Albert Heijn en Ikea. Wat doen zij wel goed? Deze bedrijven werken aan de toekomst. Ze passen zich aan aan een andere tijd. Zij weten de nieuwe generaties aan te spreken met hun producten, maar ook met hun klantervaringen.

Je kunt het dus veilig spelen en langzaam doodbloeden. Of je kunt je aanpassen en nog tientallen jaren doorleven. Het is aan de winkelier. Wat kies jij?

4 tekenen dat je niet je eigen online winkel moet opzetten

online winkel openen

De webwinkels lijken als onkruid uit de grond te springen. Elke huisvrouw, elke parttime werkende man, elk wanhopig persoon stopt tegenwoordig veel geld (zijn laatste geld?) in het opzetten van een webshop. Maar zijn deze webshops eigenlijk wel winstgevend? Hebben ze hoop op slagen? Waarschijnlijk niet. Een groot deel redt het namelijk niet.

NOS zegt dat van de 8000 nieuwe webshops die in 2016 zijn gestart, maar liefst 5000 in hetzelfde jaar al vrijwillig zijn gestopt of failliet zijn verklaard. Dat is een enorm aantal.

Hoe weet jij dat je beter geen webshop kan beginnen?

Zit jij eraan te denken om een webshop te openen? Fantastisch idee. Het is eigenlijk altijd een goed idee om te gaan ondernemen. Maar bedenk je wel: je vist met duizenden vissers op dezelfde visjes. De grote jongens hebben veel meer middelen om alle vis te vangen. Kun jij je hoofd wel boven water houden tussen al dat gedrang?

Je kunt overal op internet artikelen en blogs vinden met tips over het openen van je eigen webshop. Ik wil je niet ontmoedigen, maar laten we eens realistisch zijn. Er zijn ook belangrijke tekenen dat je misschien beter niet een webshop kan beginnen. Ik licht dit graag toe.

1. Je moet snel geld verdienen.

Je moet snel geld kunnen verdienen. Wanneer je dit niet wilt, is een internetbedrijf misschien een heel slecht idee.

Het opzetten van het bedrijf, het doen van onderzoek, het bouwen van de website, het lanceren van je webshop, enzovoort, kan gemakkelijk maanden duren. Daarna duurt het vaak nog enkele jaren voordat je een redelijk inkomen kunt vergaren uit je webshop. Wanneer je niet heel veel spaargeld hebt of wanneer je nu al moeite hebt om aan het einde van de maand de eindjes aan elkaar te knopen, kun je beter op de korte termijn een inkomen verdienen uit een traditionele baan bij een baas.

Dit betekent niet dat je je droom van een eigen webshop hoeft op te geven. Het betekent wel dat het aanhouden van een (fulltime) baan naast het opzetten van je webshop zeker een vereiste is om financieel rond te kunnen komen. Iedereen die zegt dat je gemakkelijk geld kunt verdienen met vooraf opgezette systemen, is een leugenaar. Je dient continu tijd en geld te blijven investeren in je internetonderneming.

Wanneer je toch geld verdient in de eerste maanden, zal je dit geld zeer waarschijnlijk moeten gebruiken om te investeren in de groei van je bedrijf, het betalen van rekeningen en het inkopen van producten. Geen winstuitkering of salaris dus gedurende de eerste jaren van je webshop.

2. Je bent opzoek naar een garantie, naar zekerheid.

Herken je de volgende opmerkingen of gedachten?

  • Hoe weet ik zeker dat mijn idee/product zal werken?
  • Ik kan het mij niet veroorloven om tijd te verspillen aan een idee dat niet succesvol is.

Als ondernemer heb je nooit garanties. Misschien dat een duur webshoptrainingsprogramma je doet geloven dat het allemaal goed komt, maar dat is een fabeltje. Ondernemen is ontzettend risicovol. De kans is groter dat je alles verliest dan dat je ooit geld zult verdienen aan je online onderneming.

Wil je wel een bepaalde garantie? Dan kun je het beste een stabiele baan zoeken en voor een baas gaan werken.

Het ondernemen betekent nou eenmaal dat je actie moet ondernemen zonder dat je een garantie op succes hebt. Hier horen twijfels en angsten bij. Werk dus goed aan jezelf. Laat je goed informeren, doe gedegen marktonderzoek en denk goed na over je product en dienst. De gouden regel is vervolgens: Wanneer je het je niet kunt veroorloven dat je plan mislukt, kun je er beter niet aan beginnen.

3. Je kunt geen stapje terugzetten.

moeilijk stap terug zetten

Het opstarten van een bedrijf kost in principe twee dingen: tijd en geld. Het is een gok. Je zult waarschijnlijk tegenslagen ervaren die je op dient te kunnen vangen. Je moet iets willen opgeven voor je bedrijf. Bijvoorbeeld zekerheid of stabiliteit. Of je moet bereid zijn om heel zuinig te leven en het weekend door te werken aan je eigen bedrijfje. De enige manier om echt vooruitgang te boeken, is vaak een pijnlijke stap achteruit zetten.

Wat heb jij over voor het succes van je bedrijf?

4. Je hebt geen verstand van internetzaken

Het is tegenwoordig bijna kinderlijk eenvoudig om een online bedrijf op te starten. Vergeleken met enkele jaren geleden, kun je gebruik maken van veel meer diensten, zoals Shopify, Magento en BigCommerce. Met deze diensten hoef je geen ervaring meer te hebben in programmeren en kun je zelfs met weinig technische kennis je eigen online winkel starten. Maar als je zelfs dit niet denkt aan te kunnen, zal het waarschijnlijk toch nog moeilijk voor je worden.

Je moet daarom toch echt een bepaald niveau aan kennis van het internet hebben om te snappen waar je eigenlijk mee bezig bent. Denk aan het opzetten van een e-mailaccount, het onderhouden van social media-accounts (zoals Facebook en Instagram), online bankieren, maar ook van SEO en internet marketing. Je moet ook weten hoe je hulp kunt krijgen, juist wanneer je zelf niet alles weet. Een andere lastige als je gaat ondernemen zijn wetten zoals de wet dba. Bekijk de ondernemer wet dba betekenis.

Er zijn hulpmiddelen beschikbaar, maar hoe eenvoudig deze hulpmiddelen ook zijn, je dient toch een basisniveau te hebben aan kennis en kunde.eigen winkel starten online

Raak niet te snel ontmoedigd

Ik heb ook goed nieuws voor je. Zelf wanneer je momenteel niet helemaal voldoet aan bovenstaande eisen, kun je er in de toekomst wel aan voldoen. Het betekent dat je weet waaraan je moet werken, zodat je over enkele jaren er wel klaar voor bent.

Denk bijvoorbeeld aan de volgende eisen waaraan je zou moeten werken:

  • Een financiële buffer (lees over financiële buffer opbouwen ZZP). Niet alleen om de kosten van het opzetten van een webshop te dekken, maar ook om het enkele maanden uit te kunnen houden zonder stabiel inkomen.
  • Een basiskennis over internet en de technologieën die je nodig hebt om een webshop te openen. Volg hiervoor geen dure cursussen, maar probeer jezelf zo goed mogelijk te informeren via verschillende kanalen, blogs en websites.

Wanneer je een goede start kunt maken, heb je veel meer kans op slagen. Daarom is het bovenstaande bij voorbaat geen ontmoediging, maar zijn het juist handige punten waaraan je kunt werken om je webshop tot een succes te kunnen maken.

Veel succes!