Ben je een ondernemer? Dan heb je zeer waarschijnlijk accounts op verschillende social media, zoals Facebook en Instagram. Een slimme ondernemer gebruikt Facebook voor marketingcampagnes. Maar hoe kun je het beste je producten en acties promoten via Facebook? Je zou hiervoor de unieke kansen van Facebook met beide handen moeten grijpen, maar ook op de juiste waarde begrijpen. Zoals je niet een radioreclame uitzendt op televisie, gebruik je niet dezelfde campagne voor Facebook als voor een tijdschrift of je website.
Maar hoe dan wel?
Gebruik Facebook niet voor de ‘harde verkoop’
Mensen beschouwen Facebook als een leuke sociale ruimte waar ze kunnen chatten met vrienden, foto’s en video’s kunnen bekijken en kunnen ontspannen. Als ondernemer is het belangrijk dat je deelneemt aan gesprekken, reageert op reacties en onderdeel wordt van een community. Je moet dus niet een buitenstaander zijn die agressief probeert te verkopen. Daar is Facebook namelijk het verkeerde medium voor.
Wanneer je Facebook verkeerd gebruikt, zal dit leiden tot meer mensen die je niet meer volgen, in plaats van een hogere verkoop. Denk bijvoorbeeld aan het gebruiken van advertentieslogans, het herhaaldelijk plaatsen van een bepaald product, dienst of reclame (dit kunnen anderen opvatten als spam) of de prijzen van producten plaatsen terwijl dit niet gerelateerd is aan een gesprek. Dit kan zelfs leiden tot negatieve opmerkingen en meningen over je bedrijf.
Heb een duidelijk doel en strategie
Het is belangrijk om een duidelijk doel te hebben met het gebruik van Facebook en een strategie om dat doel te bereiken. Een koffietentje kan bijvoorbeeld als doel hebben om de omzet in de komende 6 maanden met 10% te verhogen door middel van Facebookmarketing. Hun strategie zou kunnen zijn:
- Elke ochtend een post plaatsen met een koffie van de dag, met behulp van een couponcode, zodat de verkoop kan worden terug gelinkt naar Facebook.
- Het plaatsen van een dagelijkse foto met een klant die de ‘Koffie Koning’ of ‘Koffie Koningin’ van de dag is.
- Gebruikers aanmoedigen om hun eigen foto’s te posten terwijl ze genieten van een kopje koffie in het koffietentje.
Het bepalen van een doel en strategie geeft je een bepaalde richting voor je Facebookmarketing en een manier om je succes te meten.
Heb menselijk contact via Facebook
Facebookgebruikers praten graag met andere mensen, niet met een onpersoonlijk bedrijf. Degene die je Facebookpagina beheert, moet in staat zijn om te schrijven op een manier die echt en sympathiek klinkt, met een stijl die bij je bedrijf past. Ze hebben ook toestemming nodig om dingen in hun eigen woorden uit te drukken, niet in het jargon van het bedrijf of volgens bepaalde regels of gedragscodes. Geef hen de ruimte om zich uit te drukken, want dan kun je een heel leuk Facebookaccount opbouwen.
Wees actief op je account en plaats regelmatig nieuwe content
In tegenstelling tot traditionele media (zoals tijdschriften of televisie) of andere online media (zoals websites), is social media opgebouwd rond regelmatige updates.
Recent onderzoek in Australië suggereert dat Facebookgebruikers hun pagina meer dan 25 keer per week bekijken, en ze moeten zien dat je regelmatig nieuw materiaal plaatst. Sommige blogs suggereren ten minste één keer per dag iets te plaatsen, maar je dient in principe iets te posten wat interessant is en zelf te beoordelen hoe vaak je volgers iets van je willen horen. Te veel is nooit goed, maar te weinig ook niet.
Moedig reacties aan en antwoord snel
Moedig andere Facebookgebruikers aan om op je berichten te reageren of hun eigen opmerkingen te plaatsen over je bedrijf of een onderwerp dat voor hen en jou van belang is. Wanneer ze posten, reageer dan snel. Binnen 24 uur is veruit het beste. Wanneer je niet reageert, zal de bereidheid van je Facebookvrienden om met je in contact te komen, ernstig verzwakken. Beetje bij beetje zullen ze afdruipen.
Gebruik foto’s en video’s
Foto’s en video’s zijn een belangrijk element van de aantrekkingskracht van Facebook. Gebruik ze regelmatig om je volgers erbij te betrekken en ze te vermaken. Bijvoorbeeld:
- Een kledingverkoper kan foto’s van de nieuwe voorraad plaatsen zodra deze binnenkomt.
- Een architect of aannemer kan elke dag foto’s plaatsen van een huis in verbouwing om hiermee de vooruitgang te laten zien.
- Een personal trainer kan een instructievideo posten over hoe iemand een bepaalde oefening kan uitvoeren.
Wordt interactief met aanbiedingen, wedstrijden, games, enquêtes, etc. Mensen vinden het leuk als Facebook leuk is en als het hen iets oplevert. Lever dit dus.
Onderzoek toont aan dat kortingen en weggeefacties de meest populaire reden zijn voor een klant om de Facebookpagina van een bedrijf te volgen en berichten te liken. Evenzo kunnen wedstrijden en spellen worden gebruikt om je pagina op te leuken.
Facebook kan ook worden gebruikt om klantonderzoeken te verspreiden. Als je dit doet, moet je ervoor zorgen dat je de enquêtes kort houdt en een enquêtekoppeling levert die gebruikers eenvoudig kunnen aanklikken, negeren of delen met hun vrienden.
Zorg voor je volgers
Het kost tijd om goede relaties op te bouwen met Facebookgebruikers. Wees dus vooral geduldig. Neem oprecht deel aan gesprekken, lever nuttige inhoud en ontwikkel beloningen voor trouwe klanten om positieve relaties te helpen bevorderen.
Promoot je Facebookpagina
Als je een Facebookpagina hebt, promoot deze dan in je hele bedrijf, zodat je social media hand in hand gaat met meer traditionele marketingmethoden. Vermeld je Facebookpagina op je visitekaartjes, op de website, in de winkel, in advertenties en in je e-mails. Mensen moeten natuurlijk wel van je Facebookpagina afweten.
Gebruik Facebook Insights voor meer informatie over je klanten
Facebook Insights kan je meer vertellen over de mensen die je pagina leuk vinden. Zodra je de kenmerken van je Facebookvrienden kent, kun je je berichten en aanbiedingen aanpassen aan hun behoeften en interesses.
Als je bijvoorbeeld een boekenwinkel hebt voor klanten van alle leeftijden, maar de meeste van je Facebookvrienden 18-25 jaar oud zijn, kunnen je Facebookberichten zich juist richten op boeken die geschikt zijn voor die leeftijdsgroep (terwijl je in de winkel aanbiedingen hebt voor alle leeftijden). Of als je een online verkoper bent die je klanten in principe nooit ontmoet, kun je wellicht een duidelijker beeld krijgen van wat zij denken en voelen door hun interesses, leeftijden en locaties op Facebook te analyseren.
Veel succes met het verhogen van je omzet door middel van een actieve, leuke Facebookpagina.